perjantai 8. helmikuuta 2019

Kestävä kehitys

Kestävä kehitys eri tyyppisissä matkailualan yrityksissä - tehtävä

Miten kestävä kehitys (vastuullinen yritystoiminta / yritysvastuu) huomioidaan eri tyyppisissä matkailualan yrityksissä yritysten wwwsivujen perusteella? Ellei huomioida tai huomioidaan mielestäsi puutteellisesti, miten sinä huomioisit paremmin? Muista kaikki kestävän kehityksen osa-alueet eli ekologinen (ympäristöasiat), taloudellinen, (sosio)kulttuurinen, eettinen, esteettömyys, turvallisuus


Hesburger
 

1.Ekologinen kestävyys (ympäristöasiat):

Hesburger-ravintoloissa käytettyjä pakkausmateriaaleja on kehitetty jatkuvasti ympäristöystävällisemmiksi ja pakkauksia on vähennetty ja ohennettu. Pakkaussuunnittelun lisäksi Hesburgerissa pyritään toimintatapoihin, joissa pakkausmateriaalia käytetään mahdollisimman vähän - esimerkiksi juomiin ei automaattisesti anneta pilliä ja kantta. Vuoden 2019 aikana Hesburger luopuu kokonaan muovipilleistä Suomessa. Niiden tilalle tulee kartongista valmistettu juomapilli. 

Hesburgerin hampurilaiset tarjotaan aina biohajoaviin kääreisiin, joiden kosteudenkestosta huolehtii ympäristöystävällinen, maatuva biopinnoite. Ranskalaiset tarjoillaan biohajoavissa pusseissa ja muoviselta näyttävä smoothie-muki on tehty maissitärkkelyksestä. Hesburgerin kylmä- ja kuumajuomapikarit ovat PEFC-sertifioituja. Metsäsertifiointi varmistaa, että pikarien valmistusprosessissa otetaan huomioon metsien hoito.

Hesburgerin työvaatteita tehdään kankaasta, joka sisältää kierrätysmuovipulloja. Yhdessä kauluspaidassa on 18 kierrätysmuovipulloa ja vyössä 20. Kun työvaate tulee tiensä päähän, se kerätään talteen. Loppuun käytetyistä työvaatteista tehdään Hesburger-ravintoloihin terassipöytiä. 

Hesburgerin 271 ravintolasta 115 käyttää EPD-ympäristötuoteselosteella varustettua tuulisähköä. Useat Hesburger-ravintolat lämpiävät uusiutuvien energialähteiden kuten maalämmön tai aurinkovesipaneelien avulla. Hesburger-ravintoloissa siirrytään vaiheittain ympäristöystävällisten LED-valojen käyttöön valaistuksessa.



2. Taloudellinen kestävyys

Hesburger työllistää vuosittain jopa tuhansia työntekijöitä Suomessa ja ulkomailla. Suurin osa uusista työntekijöistä on nuoria, jotka tulevat työharjoitteluun, osapäivätyöhön opintojen ohella tai ensimmäiseen työpaikkaansa. Hesburger on toteuttanut lukuisia rekrytointeja ja koulutushankkeita. Hankkeiden myötä Hesburger on työllistänyt nuoria työttömiä työnhakijoita. 

Työntekijöiden tyytyväisyys on Hesburgerille tärkeää ja siihen halutaan panostaa. Työtyytyväisyyttä mitataan jatkuvasti ja palautteiden perusteella pyritään parantamaan työoloja kunkin yksikön tarpeiden mukaan. 



3. (Sosio)kulttuurinen kestävyys

Valtaosa Hesburgerin tuotteissa käytettävistä raaka-aineista valmistetaan Suomessa. Raaka-aineiden valinnassa suositaan suomalaista mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi maustekurkut ja majoneesien valmistuksessa käytettävä rypsiöljy tilataan suomalaisilta tavarantoimittajilta aina kun se vain on mahdollista. Hesburger valmistaa omia kastikkeita tuotantolaitoksessaan Kaarinassa. 

Hesburgerissa käytetään myös kotimaisia marjoja, suomalaista kauraa ja kotimaista maitoa jonka yhteistyökumppanina toimii Kukkosen veljesten omistama kouvolalainen perheyritys Kaslink Foods oy, jonka maitotilat sijaitsevat Etelä- ja Kaakkois-Suomessa.


4. Eettinen kestävyys

Hesburger kannustaa työntekijöitä huolehtimaan itsestään ja harrastamaan mielekkäitä asioita. Käytännössä Hesburger esimerkiksi tukee työntekijöiden liikuntaharrastuksia, jakaa kuntobonusta, tarjoaa kehittymismahdollisuuksia ja huomioi työntekijöitä Iloisen Palvelun Ammattilaisten palkitsemisjärjestelmällä.

Hesburger tukee aktiivisesti suomalaisten nuorten liikuntaa ja hyvinvointia. Yhteistyö Suomen Urheiluliiton kanssa alkoi vuonna 2004. Koululaisten paikallisilla Hese-kisoilla käynnistynyt toiminta on laajentunut vuosien saatossa yleiseen lasten ja nuorten aktiivisuuden lisäämiseen. Vuonna 2009 Hesburgerille myönnettiin Suomen Urheiluliiton Vuoden Yhteistyöyritys -palkinto sitoutumisesta pitkäjänteiseen yhteistyöhön. 


Hesburger aloitti yhteistyön vuonna 2005 Fida Internationalin slummiyhteisön kehityshankkeen kanssa rakennuttamalla koulun Dhakan slummiin. Vuonna 2012 Hesburger haastoi asiakkaansa mukaan tukemaan slummilasten koulunkäyntiä ja onnistui nostamaan koulun opiskelijamäärää 80 uudella koululaisella. 

                                      

5. Turvallisuus kestävyys

Laki velvoittaa elintarvikealan yritykset omavalvontaan, johon kuuluvat elintarviketurvallisuus, pintahygieniavalvonta ja tuotetutkimukset. Hesburgerissa toimintaa valvotaan sekä sisäisellä auditointijärjestelmällä että yhteistyökumppanin avulla. Elintarvikealan laadunhallinnan palveluihin erikoistunut yritys tekee muun muassa pintahygienia-, säilyvyys- ja ravintosisältötutkimuksia sekä paistoöljyn laatuun ja allergeeneihin liittyviä tutkimuksia ja testauksia.

Laatu-ja turvallisuusasiat ovat tärkeä osa henkilöstön toimintaa. Laadukkaat raaka-aineet, oikeat työskentelytavat ja kypsennysajat, nopea tarjoilu ja puhtaat asiakastilat muodostavat laadunhallinnan ytimen. Työntekijät saavat koulutusta, jotta he voisivat omalta osaltaan huolehtia ketjun toimivuudesta











1 kommentti:

  1. Tämä aihe tosiaan on todella pinnalla nykypäivänä. Tutun yrityksessä on tulossa käymään Martti Mäkinen, hän kuulemma tekee konsultointeja yrityksille kehitystä varten. Ihan kiva sitten kuulla, olisiko siitä meidänkin yritykselle hyötyä.
    https://www.xsolutions.fi/yhteystiedot

    VastaaPoista